Saturday, April 10, 2010

Ilmu Asas Kekuatan Bangsa

TELITI...Tok Mat bersama YDP PIBG (kiri sekali) meneliti pemplet dan buku minit Mensyuarat.

MESRA...Tok Mat mengambil peluang bermesra dengan ibu bapa yang hadir.


CHUKAI 10 April – Ilmu merupakan suatu perkara yang penting dalam kehidupan manusia. Perkembangan dan kemajuan sesuatu bangsa di dunia ini berkait rapat dengan kemajuan dan perkembangan ilmu pengetahuan yang terdapat pada sesuatu bangsa itu sendiri.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar Usahawan dan Koperasi, Dato’ Hj Mohamed B Hj Awang Tera berkata, “Islam sememangnya telah meletakkan ilmu satu perkara yang penting dipelajari dan perkara ini telah terbukti dalam sirah Rasulullah saw apabila surah yang pertama diturunkan kepada Baginda dimulai dengan bacaan Iqra’ yang bermaksud bacalah (ilmu)”.

“Kerajaan sentiasa meletakkan pendidikan satu perkara yang utama dan para pemimpin kerajaan sentiasa meneroka idea dan alternatif yang baru agar sistem pendidikan yang sedia ada akan melahirkan masyarakat yang bersahsiah dan berdaya saing”.

Tambahnya lagi, “kepentingan didikan ilmu kepada anak-anak tidak seharusnya diletakkan dibahu para guru sahaja kerana ibu bapa juga perlu memainkan peranan dalam memastikan pendidikan anak-anak mereka berterusan terutamanya dalam konteks ilmu fardu ain”.

“Saya percaya, hasil kerjasama yang erat diantara guru dan ibu bapa akan memastikan keputusan peperiksaan bagi UPSR, PMR, SPM dan STPM akan terus cemerlang dan Terengganu akan kekal sebagai sebuah negeri yang mendahului negeri-negeri lain selaras dengan penobatan Terengganu Anjung Ilmu”.

Beliau yang juga ADUN Chukai berucap ketika merasmikan Mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Kebangsaan seri Geliga kali ke 28.


KEMAMAN HARI INI

No comments:

Post a Comment