Tuesday, April 13, 2010

MAJLIS TILAWAH AL-QURAN

Peringkat Daerah Kemaman

JOHAN QARI...En Ab Hamid Bin Abdullah dari DUN Kemasik

JOHAN QARIAH...Pn Hapisah Bt Tuan Abu Bakar dari DUN Kijal

CHUKAI 12 April – Seramai sebelas peserta telah memperdengarkan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran yang terdiri daripada enam orang qari dan lima orang qariah dari sekitar daerah Kemaman.

Majlis Tilawah Al-Quran yang diadakan di Perkarangan Masjid Paya Berenjut telah menarik kehadiran hampir 1000 orang penduduk dari setiap pelusuk daerah Kemaman.

Hanya peserta yang melepasi ujian saringan atau tahsin dan memperolehi markah yang memuaskan akan diperdengarkan bacaannya pada malam berlangsungnya Majlis Tilawah Al-Quran di sini.

En Ab Hamid Bin Abdullah (Kemasik) dan Pn Hapisah Bt Tuan Abu Bakar(Kijal) masing-masing muncul johan Qari dan Qariah dengan markah 80 peratus dan 72 peratus.

Manakala Tempat ke-2 bagi Qari dimenangi En Yahya Bin Hj Ali (Air Putih) dengan markah 74.3 peratus dan Qariah pula jatuh kepada Pn Zah @ Tijah Bt Said (Air Putih) dengan markah 67 peratus.

Sementara itu, En Abd Razak Bin Jusoh (Kemasik) dengan markah 74 peratus dan Pn Saloma Bt Omar (Air Putih) telah muncul sebagai pemanang bagi tempat ketiga bagi Qari dan Qariah.

Johan Qari dan Qariah masing-masing membawa pulang hadiah wang tunai sebanyak RM 2000.00 dan piala iringan, naib johan menerima wang tunai RM1000.00 dan cenderahati, manakala tempat ketiga pula menerima hadiah wang tunai sebanyak RM800.00 dan cenderahati. Kesemua hadiah-hadiah tersebut adalah sumbangan daripada YB Dato’ Hj Mohamed Bin Hj Awang Tera, ADUN Chukai.

YB Mulia Dato’ Tengku Putera Bin Tengku Awang, Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri Terengganu hadir mewakili YAB MB merasmikan Majlis Tilawah Al-Quran ini.


KEMAMAN HARI INI

No comments:

Post a Comment